Wednesday 11 May 2011

WARKAH BUAT KEKASIH :

Bolehkah saya ber“couple” ? salah ke saya bercinta untuk kebahagiaan bersama ?


Dalam situasi terkini, fenomena pergaulan bebas dan pengabaian terhadap nilai-nilai murni Islam berlaku pada tahap yang amat membimbangkan. Kebanyakan umat Islam kini tidak lagi menitik beratkan nilai-nilai dan adab-adab sopan yang dianjurkan oleh Islam melalui al-Quran dan sunnah rasul-Nya. Mereka bukan setakat mengabaikannya dan menganggap perkara itu tidak penting, bahkan mereka menganggapkannya sebagai satu perkara yang menyusahkan aktiviti mereka yang menurutkan nafsu dan perasaan semata-mata itu. Merujuk masalah cinta remaja Islam zaman sekarang, kebanyakannya membawa kepada bukan menurut islam. Kebanyakannya melalui cinta yg mengasyikkan sehingga mereka terlupa mengenai hukum dan batasan yg ditetapkan Allah yg Maha mengetahui. Dan kesemuanya boleh dikatakan terpesong dari asas yg dibawakan oleh islam. Punca terjadi nya masalah ini ialah kerana terjadinya pengaruh barat atau org kafir dalam cara hubungan yg sebenar antara lelaki dan wanita kepada masyarakat islam. Jadi dengan itu di sini saya akan menjelaskan mengenai hubungan yg sebenar menurut islam… 

Jelas sekali, ISLAM TIDAK PERNAH MEMBENARKAN adanya perhubungan diantara lelaki dan perempuan jika tiada ikatan yang SAH seperti Pertunangan atau Pernikahan / Perkahwinan. 

Sabda Nabi : "tiada yg lebih baik antara hubungan lelaki dan perempuan melainkan nikah" (Hadith sahih) 

Syaikh Muhammad bin Shaleh al-Utsaimin telah ditanya tentang hubungan cinta sebelum nikah. 

Jawab beliau; Jika hubungan itu sebelum nikah, baik sudah lamaran atau belum, maka hukumnya adalah haram, kerana tidak boleh seseorang untuk bersenang-senang dengan wanita asing (bukan mahramnya) baik melalui ucapan, memandang, atau berdua-duaan. 

Sebagaimana Rasulullah SAW bersanda
Janganlah seorang lelaki bedua-duaan dengan seorang wanita kecuali ada bersama- sama mahramnya, dan janganlah seseorang wanita berpergian kecuali bersama mahramnya. 

Syaikh Abdullah bin abdur Rahman al-Jibrin juga pernah ditanya; Jika ada seseorang lelaki yang berhubungan dengan seorang wanita yang bukan mahramnya, yang pada akhirnya mereka saling mencintai, apakah perbuatan itu haram? 

Jawab beliau; Perbuatan itu tidak diperbolehkan, kerana boleh menimbulkan syahwat di antara keduanya, serta mendorongnya untuk bertemu dan berhubungan, yang mana hubungan seperti itu banyak menimbulkan fitnah dan menanamkan dalam hati seseorang untuk mencintai penzinaan yang akan menjerumuskan seseorang pada perbuatan yang keji, maka dinasihati kepada setiap orang yang menginginkan kebaikan bagi dirinya untuk menghindari surat-suratan, pembicaraan melalui telefon, serta perbuatan menyerupainya demi menjaga agama dan kehormatan diri. 

Jelaslah bahawa Islam memang tidak menggalakkan setiap hubungan wujud antara lelaki dan perempuan sebelum bernikah. Memang tidak dapat dinafikan couple adalah perkara yg jelas tidak dibenarkan berdasarkan hukum Islam. Pergaulan bebas lelaki perempuan lebih bercirikan maksiat jelas sekali dilarang. Malahan jelas bahawa batas-batas interaksi lelaki perempuan juga menunjukkan penjagaan yg amat terkawal. Apatah lagi mewujudkan ‘couple’ atau hubungan yg tidak sah ini. 

Realiti percintaan remaja sekarang terdapat jua kes-kes dimana wujudnya islamic couple  atau percintaan remaja islam yg hanya menggunakan alat-alat telekomunikasi untuk berinteraksi tanpa perlu berjumpa. Kononnya mereka mengatakan bahawa mereka terhindar dari maksiat dan  cara mereka berbeza lebih terpelihara  daripada  pasangan yang lain. 

Berdasarkan Syaikh Jibrin ketika ditanya : 

Apa hukumnya Kalau ada seorang pemuda yang belum menikah menelefon gadis yang juga belum menikah? 

Jawab beliau: Tidak boleh berbicara dengan wanita asing (bukan mahram) dengan pembicaraan yang boleh menimbulkan syahwat, seperti rayuan, atau mendayukan suara (baik melalui telefon atau lainnya). 

Sebagaimana firman ALLAH SWT; 

Dan janganlah kalian melembutkan suara, sehingga berkeinginan orang-orang yang berpenyakit di dalam hatinya. (al-Ahzaab: 32). 

Adapun kalau pembicaraan itu untuk sebuah keperluan, maka hal itu tidak mengapa apabila selamat daripada fitnah, akan tetapi hanya sekadar keperluan. 

Abu Hurairah r.a berkata: Bersabda Nabi 

"Telah tercatat pada anak adam bahagiannya dari zina, yg pasti terkena, zina mata ialah melihat, dan telinga zinanya mendengar, lidah zinanya berkata, tangan zinanya menyentuh dan kaki zinanya berjalan, dan hati yang ingin dan membenarkan (yg memperaktikkan, semua itu ialah kemaluan, benar terjadinya atau tidak". (Riwayat Bukhari & Muslim) 

Jika dilihat semula keadaan agama islam yg syumul ini yang memudahkan,tidaklah ianya hanya statik tidak menghalalkan percintaan. Memang ada cara2nya yg dihalalkan, gunakan cara-cara halal yg dibenarkan. Terdapat jalan2 seperti pertunangan dan pernikahan yg dihalalkan. Dalam islam,percintaan adalah lebih selamat jika hadir selepas wujudnya pernikahan kerana jika tidak ia akan lebih membawa kepada masalah hati.

Menurut Syaikh Ibnul Qayyim, ada enam peringkat cinta (maratibul-mahabah), yaitu: 

1. cinta yang paling tinggi/paling agung adalah tatayyum, yang merupakan hak Allah semata. 

"Sesungguhnya shalatku, ibadahku, hidupku dan matiku hanya untuk Rabbul alamiin" 

"Dan orang-orang yang beriman amat sangat cintanya kepada Allah…" (albaqarah: 165) 

2.cinta kepada Rasulullah saw (isyk). Cinta yang melahirkan sikap hormat, patuh, ingin selalu membelanya, ingin mengikutinya, mencontohnya, dll, namun bukan untuk menghambakan diri kepadanya. 

"Katakanlah jika kalian cinta kepada Allah, maka ikutilah aku (Nabi saw) maka Allah mencintai kalian dan mengampuni dosa-dosa kalian" (Ali Imran: 31) 

3.syauq yaitu cinta antara mukmin dengan mukmin lainnya. Antara suami isteri,ibu bapa dan anak, yang membuahkan rasa mawaddah wa rahmah. 

4.shababah yaitu cinta sesama muslim yang melahirkan ukhuwah Islamiyah. 

5.ithf (simpati) yang ditujukan kepada sesama manusia. 

6.cinta yang paling rendah dan sederhana, yaitu cinta/keinginan kepada selain manusia: harta benda. 

Perlu jua diketahui islam tidak melarang seseorg utk minat kepada yg berlawanan jantina. Ini lebih membawa kepada seseorg utk memilih calonnya. Dan ada yg bertanya mengenai cara kenal mengenal pasangan sebelum wujudnya ikatan perkahwinan. Jalannya ialah pertunangan (khitbah) atau peminangan. Di dalam phase ini bertaaruf sebelum pernikahan adalah dibenarkan. 

Rasulullah bersabda kepada salah satu sahabatnya Mughirah bin Syu’bah

"Pergilah dan lihatlah (calon isteri) kerana itu boleh dijadikan dasar atau pedoman bagi kalian berdua" (sunan Ibnu Majah, juz 1 hal 599) 

Rasulullah juga melakukan pertunangan dengan isterinya Saidatina Aisyah ketika usia 7tahun. Ini merujuk dari dalil berikut: Menurut Tabari (juga menurut Hisham ibn `Urwah, Ibn Hunbal and Ibn Sad), "Aisyah dipinang pada usia 7 tahun dan mulai berumah tangga pada usia 9 tahun." 

Dan lebih digalakkan pertunangan yg wujud tidak terlalu panjang kerana ia lebih menyeksa pasangan dengan permasalahan hati. Boleh jua diadakan nikah gantung sebagaimana jua dilakukan Rasulullah kerana urusan dakwah. Method menggunakan nikah gantung adalah lebih berkesan bagi mereka yg ingin bercinta tetapi dibatasi perkara-perkara lain (seperti student yg belajar). Dan sedarlah bahawa lelaki yg baik adalah untuk wanita yg baik… 

Firman Allah SWT :

"Perempuan-perempuan jahat untuk laki-laki jahat, laki-laki Jahat untuk perempuan-perempuan jahat pula, perempuan-perempuan baik untuk laki-laki baik, laki-laki baik untuk perempuan-perempuan baik pula. Mereka itu (orang-orang baik) terlepas dan tuduhan yang mereka katakan, untuk mereka ampunan dan rezeki yang mulia." (an-nur:26) 

"Laki-laki berzina tiada berkahwin melainkan dengan perempuan berzina pula, atau perempuan musyrik. Perempuan berzina tiada berkahwin, melainkan dengan laki-laki berzina pula atau laki-laki musyrik. Yang demikian itu diharamkan atas orang-orang yang beriman." (an-nur:3) 



BERIKUT IALAH BEBERAPA DALIL YG MENGGALAKKAN PERNIKAHAN :- 
  • "Barang siapa menikah, maka ia telah melengkapi separuh dari agamanya. Dan hendaklah ia bertaqwa kepada Allah dalam memelihara yang separuhnya lagi" (HR. Thabrani dan Hakim) 
  • "Wahai para pemuda! Barang siapa diantara kalian berkemampuan untuk nikah, maka nikahlah, karena nikah itu lebih mudah menundukkan pandangan dan lebih membentengi farji (kemaluan). Dan barang siapa yang tidak mampu, maka hendaklah ia puasa, karena puasa itu dapat membentengi dirinya" (HSR. Ahmad, Bukhari, Muslim, Tirmidzi, Nasaiy, Darimi, Ibnu Jarud dan Baihaqi). 
  • "Dan kawinkanlah orang-orang yang sendirian diantara kamu dan orang-orang yang layak (berkawin) dari hamba-hamba sahayamu yang laki-laki dan perempuan. Jika mereka miskin Allah akan memampukan mereka dengan karunia-Nya. Dan Allah Maha Luas (Pemberian-Nya) lagi Maha Mengetahui" (An Nur: 32) 
  • "Ada tiga golongan manusia yang berhak Allah tolong mereka, yaitu seorang mujahid fi sabilillah, seorang hamba yang menebus dirinya supaya merdeka dan seorang yang menikah karena ingin memelihara kehormatannya" (HR. Ahmad 2: 251, Nasaiy, Tirmidzi, Ibnu Majah hadits no. 2518, dan Hakim 2: 160) 
  • Suatu ketika org datang menemui al-Hasan, cucu Rasulullah Saw., ia ingin bertanya, sebaiknya dengan siapa puterinya menikah. Maka al-Hasan berkata, "Kawinkanlah dia dengan orang yang bertakwa kepada Allah. Sebab jika laki-laki itu mencintainya, ia pasti memuliakannya; dan jika ia tidak mencintainya, ia tidak akan berbuat zalim kepadanya." 
  • "Apabila datang kepadamu seorang laki-laki (untuk meminang) yang engkau ridha terhadap agama dan akhlaknya, maka nikahkanlah dia. Bila tidak engkau lakukan, maka akan terjadi fitnah dan akan timbul kerusakan yang merata di muka bumi" (HR. Tirmidzi dan Ahmad) 
KESIMPULAN : 

Sesungguhnya Islam itu tertegak diatas dalil dan hujjah. Setelah kita meneliti dalil dan hujjah  diatas maka dapatlah kita simpulkan bahawa sebarang bentuk hubungan sebelum pernikahan dan pertunangan adalah dilarang didalam Islam dan tiada konsep Islamic couple selagi mana sesebuah hubungan itu tidak didahului dengan sesuatu ikatan yang sah. Islam itu sendiri menggalakkan pernikahan.Oleh itu wahai remaja Islam gunakanlah jalan percintaan yg halal dan belajarlah bersabar mengharungi realiti hidup yang penuh dengan godaan dan cubaan ini. Semoga masyarakat Islam akan terus cemerlang, gemilang dan terbilang.
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

7 comments:

  1. hye , thanks ! done follow you back !

    teruskan menulis ok :) salam perkenalan !!

    enjoy your days and happy friday :) !!

    ReplyDelete
  2. warkah kekasih yang terbaik adalah mencintai seseorang kerana Allah dan mendapatkannya dengan melalui syariat yang sempurna..

    ReplyDelete
  3. hai , done follow you back!! thanks :)

    keep writing ok !! have a nice day :)
    enjoy your days :)

    ReplyDelete
  4. blog yg bgus. follow u back.. ^_^

    ReplyDelete
  5. moge same2 dapat manfaat dan beramal dengannya... :)

    ReplyDelete
  6. sangat terkesan dihati... :'( boleh tak nak share?

    ReplyDelete
  7. Share lah...ilmu yg baik untuk di sampaikan dN di amalkan....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...