Friday, 27 May 2011

BERIBADAH DALAM BERKERJA..


IBADAH ITU MULIA
Penciptaan manusia mempunyai tujuan dan tugas risalah yang telah ditentu dan ditetapkan oleh Allah. Tugas dan tanggungjawab manusia, sebagaimana di dalam al-Quran yaitu melaksanakan ibadah, kepada Allah.

firman Allah bermaksud:

"Tidak Aku jadikan jin dan manusia melainkan untuk beribadah kepada Aku." ( surah AzZuriat : 56)

Mendalami erti ibadah :

Ibadah berasal dari bahasa arab yang berarti ketaatan, penghambaan, dan penyembahan/ pengagungan. Dalam Al Quran Penggunaan kata Ibadah seperti: Ibadah yang bermakna ketaatan. (QS 36:60; QS 9:31), Ibadah yang bermakna penghambaan dan ketaatan. (QS 2:172; QS 26:22; QS 23:45-47), Ibadah yang bermakna pemujaan/ penyembahan. (QS 40:66; QS 46:5-6), Ibadah yang bermakna penghambaan, kekuatan dan penyembahan. (QS 20:14; QS 6:102; QS 12:40; QS 18:110).

Menurut Doktor Ibrahim Al Buraikan, Ibadah adalah Nama yang mencakup segala sesuatu yang diredhoi Allah dan dicintai Nya, baik berupa perkataan mahupun perbuatan yang zahir mahupun batin, dengan penuh rasa cinta, kepasrahan (menyerah) dan ketundukan (taat) yang sempurna, serta membebaskan diri dari segala hal yang bertentangan dan menyalahinya.

KESIBUKKAN DALAM KERJA
Umat Islam tidak boleh melakukan kerja ibarat melepaskan batuk di tangga saja. Jika tanggungjawab diberi, maka wajib bagi orang yang menerima tanggungjawab itu untuk melaksanakan amanah dengan cara yang paling baik mengikut kemampuan masing-masing. Ini sebenarnya adalah satu bentuk penghayatan amanah di dalam pekerjaan dan satu perlaksanaan konsep ibadah di dalam pekerjaan. Pelaksanaan amanah dengan sebaik mungkin adalah kunci ke arah kecemerlangan individu dan organisasi. Sememangnya ini selari dengan ajaran IslamBekerja Sebagai Satu Kewajiban Seorang Hamba Kepada Allah SWT :

Perintahkan bekerja dari Allah SWT :

Dan katakanlah: "Bekerjalah kamu, maka Allah dan Rasul-Nya serta orang-orang mu'min akan melihat pekerjaanmu itu, dan kamu akan dikembalikan kepada (Allah) Yang Mengetahuiakan yang ghaib dan yang nyata, lalu diberitakan-Nya kepada kamu apa yang telah kamu kerjakan" (Surah Attaubah / 9 : 105) 

Hikmah kepada orang yang berkerja  :

Terhindar dari azab neraka :

Dalam sebuah riwayat dikemukakan, "Pada suatu saat, Saad binMuadz Al-Anshari berkisah bahwa ketika Nabi Muhammad SAWbaru kembali dari Perang Tabuk, beliau melihat tangan Sa'ad yangmelepuh, kulitnya gosong kehitam-hitaman karena diterpasengatan matahari. Rasulullah bertanya, 'Kenapa tanganmu?' Saadmenjawab, 'Karena aku mengolah tanah dengan cangkul ini untukmencari nafkah keluarga yang menjadi tanggunganku." KemudianRasulullah SAW mengambil tangan Saad dan menciumnya serayaberkata, 'Inilah tangan yang tidak akan pernah disentuh oleh api neraka'" (HR. Tabrani)

Allah Mencintai orang yang berkerja :

SesungguhnyaAllah SWT mencintai seorang mu·min yang giatbekerja. (HR. Thabrani)

Perkerjaan yang baik diberi pahala yang banyak :

“Allah Azza wa Jalla berfirman (kepada malaikat pencatat amal), ‘Bila hamba-Ku berniat melakukan perbuatan mungkar, janganlah kalian catat duhulu. Jika dia telah mengerjakannya, barulah kalian tulis sebagai satu keburukkan. Bila hamba-Ku berniat melakukan perbuatan baik, tapi tidak jadi melaksanakannya, catatlah sebagai suatu kebaikan. Jika dia mengamalkannya, catatlah kebaikan itu sepuluh kali ganda.” 
(HR Abu Hurairah) 

Berkerja lebih mulia daripada meminta-minta :

Nabi Muhammad SAW bersabda: “Sekiranya di antara kamu membawa tali dan pergi ke bukit untuk mencari kayu. Kemudian dipikul ke pasar untuk dijual dan dengan itu dapat mencukupi sedikit dari keperluaannya. Maka yang demikian itu lebih baik daripada meminta-minta pada orang-orang, baik mereka memberi atau menolaknya.” 
(HR Bukhari) 

Berkerja adalah Suatu pengampunan dosa  :

Rasulullah SAW bersabda: “Barang siapa yang di waktu siangnya merasakan kelelahan karena bekerja, berkarya dengan tangannya sendiri, maka di waktu siang itu pulalah ia terampuni dosanya.” (HR Thabrani dan Baihaqi)

Bagaimana dengan  berkerja boleh menjadi suatu ibadah ?


sesuatu kerja menjadi ibadah apabila setiapkerjayang dilakukan hendaklah menepati lima syarat-syarat berikut :

1. Niat mesti betul
2. Perkara yang dibuat sah / halal ikut syariat
3. Perlaksanaan mesti betul.
4. Natijah mesti betul
5. Tidak meninggalkan ibadah asas.



Tuntutan Penting Dalam Menjadikan Kerja Sebagai Ibadah

1. Niat Ikhlas Kerana Allah

Ia akan mengangkat manusia kepada kemuncak ketinggian dan kemuliaan insan. Ikhlas juga akan menghasilkan kemenangan dan kejayaan, membawa kedamaian dan kesejahteraan serta terhindar dari sifat riya’ demi mengharapkan redha Allah.

2. al-Sidq (Benar)

Ia akan menjamin dalam mengembalikan hak-hak kepada yang berhak, memperkukuh ikatan antara masyarakat tidak kira seorang alim, pemimpin, hakim, saudagar, lelaki atau perempuan, kanak-kanak atau dewasa. Menurut Imam al-Ghazali ada beberapa jenis sifat sidq. Di antaranya ialah :

Ø Benar pada lidah – menyampaikan suatu kenyataan atau berita menepati apa yang sebenarnya

Ø Benar pada niat – membuat sesuatu amal kebajikan kerana Allah

Ø Benar pada azam – Membulatkan tekad melakukan kebajikan seperti yang telah diazam

Ø Benar pada janji dan benar pada amal – Berusaha bersungguh-sunnguh supaya amalan lahirnya menepati dengan apa yang tersembunyi dalam dirinya.

3. Amanah

Orang yang amanah akan mendapat kepercayaan orang ramai sebaliknya orang khianat menjadi tumpuan kemarahan dan kehinaan Ia merupakan asas kepada ketahanan umat, kestabilan negara, dan roh kepada keadilan.

4. Fatanah (Bijaksana)

Bijaksana dalam melaksanakan sesuatu kerja dengan menghindari perkara- perkara yang boleh mendatangkan ketidakpuashatian tidak bertempat, mengagihkan kerja mengikut keupayaan seseorang, menyampaikan arahan serta memelihara aib saudara seIslamnya yang lain.

Kesimpulan

Sebagai hamba Allah, amat penting untuk kita menyedari untuk memastikan segala pekerjaan yang kita lakukan tidak lain dan tidak bukan, hanya semata kerana Allah. Tidak terlintas di dalam hati untuk mengharapkan pujian, pangkat dan harta tetapi apabila dikurniakan Allah lantaran ikhlas dalam melaksanakan sesuatu pekerjaan, anggaplah ia merupakan kurniaan Allah yang menghargai hambaNya yang ikhlas sepanjang perjalanan hidupnya dalam menjunjung apa yang diperintahkanNya dan meninggalkan apa yang dilarangNya.

" Justeru, adalah penting bagi setiap orang untuk melaksanakan tanggungjawab di dalam menjalankan tugas dengan penuh dedikasi, komited dan bersungguh-sungguh ".


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

1 comment:

  1. Pengen yang lebih seru ...
    Ayo kunjungi www.asianbet77.com
    Buktikan sendiri ..

    Real Play = Real Money

    - Bonus Promo Red Card pertandingan manapun .
    - Bonus Mixparlay .
    - Bonus Tangkasnet setiap hari .
    - New Produk Sabung Ayam ( minimal bet sangat ringan ) .
    - Referal 5 + 1 % ( seumur hidup ) .
    - Cash Back up to 10 % .
    - Bonus Royalty Rewards setiap bulan .

    Untuk Informasi lebih jelasnya silahkan hubungi CS kami :
    - YM : op1_asianbet77@yahoo.com
    - EMAIL : melasian77cs@gmail.com
    - WHATSAPP : +63 905 213 7234
    - WECHAT : asianbet_77
    - SMS CENTER : +63 905 209 8162
    - PIN BB : 2B4BB06A / 28339A41

    Salam Admin ,
    asianbet77.com

    Download Disini

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...