Sunday 22 May 2011

Siapakah Awliya Ar-Rahman

Mohamad Aliff bin Omar

MENGENALI SIAPAKAH DIRIKU  : 

Saya seorang insan biasa yang tiada apa-apa kelebihan dan sentiasa mengharapkan bantuan dan tunjuk ajar daripada orang lain. Disini Saya ingin berkongsi sedikit maklumat diri saya kepada yang sudi membacanya. Saya telah dilahirkan di Batu berendam, Melaka.  Saya merupakan putera kedua kepada pasangan Ayahanda Omar bin Atan dan Bonda  Ashima binti Sabudin. Mempunyai salasilah Melayu, Cina dari sebelah ibu saya, dan dari sebelah ayah, mempunyai salasilah Melayu, Jawa dan Bugis. Saya telah mendapat pendidikan awal  di Sekolah Rendah (F) Kemasul, Triang, Pahang kemudian menyambung pelajaran di peringkat menengah di SMA Pelangai, Bentong, Pahang sehingga tingkatan 3, selepas itu saya telah menyambung pelajaran di SMA Maran, Pahang ketika tingkatan 4-5. Selepas SPM saya telah melanjutkan pengajian di Kolej Islam Pahang Sultan Ahmad Shah  ( KIPSAS ) pada tahun 2009  sehingga sekarang. Saya telah mengikuti Pengkhususan Diploma Syariah dan Undang-Undang dan akan menamatkan pengajian pada tahun hadapan. Jika dipermudahkan rezeki saya berkeinginan untuk menyambung pengajian dalam bidang Undang-undang Syariah di Universiti tempatan ataupun luar negera. 

                                  SEKILAS TENTANG SAYA



Saya suka menulis, dan juga suka membaca apa yg tertulis. Saya suka bersahabat dan membina persahabatan baru. Bagi sesiapa yang baru mengenali saya mungkin mereka beranggapan saya jenis orang yg Serius dan different di kalangan sahabat-sahabat saya. Siapa yg kenal saya tahu la saya siapa...susah senyum, kurang cakap, tetapi actually saya seorang yang periang dan sangat peramah..huhu... ada sebab kenapa saya buat semua itu.. x kisah la bagaimana kita dilihat oleh sesama manusia... bagi saya, yang paling penting adalah bagaimana Allah memandang ke arah kita. Kepada yang membaca coretan saya, selamat datang dan terima kasih di ucapkan..semoga kita dapat membina ukhwah sesama kita,dan semoga coretan saya mampu membawa kebaikan pada kita semua, insyaAllah..

AKU DAN SAHABAT SEPERJUANGANKU  :

FRIEND 4 EVER 

Antara kemanisan hidup ini apabila seseorang memiliki sahabat yang setia tanpa sebarang kepentingan. Namun hal yang seperti ini amat sukar untuk diperoleh di dunia ini, sekalipun ramai yang selalu mendakwa dia adalah sahabat setia kita. Kita tidak tahu sejauh manakah dakwaan itu sebelum adanya ujian yang sebenar. Ramai yang pernah mendakwa sedemikian tetapi terbukti berbohong apabila ujian datang melanda. Bahkan banyak persahabatan dalam dunia ini pun terjadi di atas kepentingan tertentu. Maka tidak hairan jika ia akan berakhir disebabkan kepentingan tertentu jua. Bahkan ada persahabatan yang diasaskan di atas kejujuran namun berakhir disebabkan kepentingan.

Memiliki persahabatan yang jujur dalam erti kata sebenar adalah nikmat kehidupan. Namun ia sebenarnya sukar diperoleh secara meluas di alam maya ini melainkan dalam sejarah kehidupan golongan yang beriman dalam makna yang sebenar. Bahkan baginda Nabi s.a.w. menjamin bahawa sesiapa yang mempunyai sahabat tanpa kepentingan melainkan kerana Allah semata, maka dia akan mengecapi kemanisan iman.

Sabda baginda:

Tiga perkara sesiapa yang ada padanya maka dia mendapati kemanisan iman. (pertama) Hendaklah Allah dan rasul-Nya lebih dicintai mengatasi selain keduanya. (kedua) Hendaklah dia mencintai seseorang, tidak dia cintainya kecuali kerana Allah . (ketiga) Hendaklah dia benci untuk kembali kepada kekufuran seperti mana dia benci untuk dicampakkan ke dalam neraka (riwayat al-Bukhari dan Muslim).

وعن أبي هريرة رضى الله عنه عن النبي e قال : سَبْعَةٌ يُظِلُّمُهُمُ اللهُ فِى ظِلِّهِ يَوْمَ لاظِلَّ إِلا ظِلُّهُ : إِمَامٌ عَادِلٌ وَشَابٌ نَشَأَ فِى عِبَادَةِ اللهِ عَزَّوَجَلَّ وَرَجُلٌ قَلْبُهُ مُعَلَّقٌ بِالمَسَاجِدِ وَرَجُلانِ تَحَابَّا فِى اللهِ اجْتَمَعَا عَلَيْهِ وَتَفَرَّقَا عَلَيْهِ و َرَجُلٌ دَعَتْهُ امْرَأَة ٌذَاتُ مَنْصَبٍ وَجَمَالٍ فَقَالَ : إِنِّي أَخَافُ اللهَ وَرَجُلٌ تَصَدَّقَ بِصَدَقَةٍ فَأَخْفَاهَا حَتّى لاتَعْلَمَ شِمَالُهُ مَاتُنْفِقُ َيمِيْنُهُ وَرَجُلٌ ذَكَرَ اللهَ تَعَالَى خَالِيًا فَفَاضَتْ عَيْنَا                           


Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: ” Tujuh orang yang akan dilindungi Allah dalam naungan-Nya yaitu: Imam (pemimpin) yang adil; pemuda yang tumbuh dewasa dalam beribadah pada Allah; orang yang hatinya selalu terikat pada masjid; dua orang Manusia yang saling mencintai karena Allah, berkumpul karena Allah dan berpisah karena Allah pula; seorang lelaki yang dirayu oleh seorang wanita yang mempunyai kedudukan dan kecantikan tetapi ia menolaknya seraya berkata ‘Aku takut kepada Allah’; orang yang bersedekah sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang diperbuat oleh tangan kanannya; dan seorang yang berdzikir kepada Allah sendirian lalu menitikkan airmatanya.” 
(HR. Bukhari Muslim)

Dari sudut pandangan pribadi Aliff : 

Jika Manisnya tebu Itu tidak dapat digambarkan oleh perkataan buat sesiapa yang tidak pernah merasanya begitu jugalah seperti dalam hadis diatas menyatakan Manisnya iman, hanya pemiliknya dapat mengecapi kenikmatan dan kekhusyukannya. Dalam tiga ciri di dalam hadis pertama tersebut, baginda s.a.w. menyatakan bahawa dengan mencintai seseorang hanya kerana Allah , akan terasalah manisnya iman. Itulah Hakikat sebenar kita bersahabat, bukan  hanya sekadar kepentingan tetapi semata-mata perjuangan menuju kebaikan dan Keredaan Allah kerana  Indahnya kemanisan iman dalam persahabatan hanya pemiliknya yang faham.

Dalam hadis kedua adalah tentang tujuh golongan yang akan dinaungi Allah pada hari kiamat  menyatakan bagi dua orang yang berkasih sayang kerana Allah, ia juga boleh dijadikan satu lonjakkan bagi dua orang sahabat yang tulus ikhlas bersahabat bersama-sama dengan matlamat mendapatkan reda Allah dalam setiap perjuangan mereka menyebarkan syiar-syiar Islam dan mengembangkan dakwah agama Agung yang diredaI Allah S.W.T.

Oleh itu mulailah satu anjakan baru bagi setiap individu Islam agar bersahabat mengikut setiap cara yang dihalalkan agama dan mencontohi akrab hubungan nabi Muhammad SAW bersama sahabatnya supaya setiap detik perjalanan kita berada pada dasar agama Islam yang suci ini. Carilah sahabat yang ramai dimuka bumi ini dan semaikanlah ia dengan rasa penghargaan  serta kasih sayang tetapi jauhilah sahabat yang membawa kerosakkan dan kehancuran bagimu kerena ia hanya suatu hubungan yang sia-sia.


Itulah serba sedikit maklumat tentang diri saya yang dapat saya kongsikan buat rakan-rakan yang sudi mengenali saya. kalau diikutkan banyak lagi yang ingin diceritakan tentang diri ini tapi cukuplah sekadar ini ... sekian 


Salam Ukhwah Fillah....

Renung-renungkan dan selamat beramal .....................

 SEKILAS BERSAMA SAHABAT DALAM KENANGAN 2011


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

10 comments:

  1. salam.. thanx flow kiter punya blog.. http://sharedailydiary.blogspot.com

    blog niey lebih berinformasi dari kiter punya.. congrets.. nice blog... keep writing...

    ReplyDelete
  2. sory coz post kat comment... tgu shoutbox lambat..he3..

    ReplyDelete
  3. tulisan yang penuh dengan makna yang tersurat mahupun tersirat,jelas kelihatan akan ikhlas dalam tulisan yang seiring dengan hati yang mulus...hehehe

    ReplyDelete
  4. riani : wasalam...u r welcome....
    ieka.H :salam perkenalan juga...
    jejaka coklat : ikhlas hanya Allah yang ketahui tetapi saya sentiasa akan menulis dan berkongsi maklumat dgn jiwa yang bersungguh-sungguh...hehe

    ReplyDelete
  5. shukran.. jemput ke blog ana
    shahirarahimah.blogspot.com

    ReplyDelete
  6. afwan ya ukhti...insyaAllah...ana akn berkunjung kesane.. :)

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. nice blog.....follow blog aku plak yg xseberapa tu...hihi.... :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...